Česká média - NOVA – diváci stárnou a ubývají
logo Facebook
i slova jsou činy

NOVA – diváci stárnou a ubývají

15. května 2018 05:00 / autor: Jan Mrzena

Jarní vysílací schéma potvrzuje trend poklesu zájmu diváků o vysílání skupiny Nova. I hlavnímu kanálu skupiny diváci stárnou a využívají nabídky jiných televizí. Zdaleka nejde jen o nejširší diváckou skupinu 15+. Odliv je patrný i u (pro Novu) zásadní cílové skupiny 15-54. Nova vsadila především na osvědčené formáty, novinkami nazvala nové epizody zavedených kriminálních seriálů či nové řady reality show. A tak omezené investice do programu trvalý pokles sledovanosti nezastavily.

V dubnu byl celodenní podíl sledovanosti skupiny Nova mezi diváky staršími 15 let 30,7%, což bylo v porovnání s minulým rokem o 0,6% méně. Mezi diváky 15-54 měla naše komerční jednička 37,2%, což znamená snížení podílu o 0,7%. Ještě větší propad zaznamenala podle Asociace televizních organizací, pro kterou televizní sledovanost měří společnost Nielsen Admosphere, skupina Nova v klíčovém hlavním vysílacím čase. V dubnu byl její podíl mezi diváky 15+ 33,4%, což je o 1,6% méně oproti dubnu 2017, mezi diváky 15-54 se podíl meziročně snížil o 2,1% na 38,7%. Čísla jsou to sice vysoká, ale mnoho let trvale klesají.

Jak si vedou některé pořady? Nová řada SuperStar zaujala hlavně dívky mezi 15-24 let. Tam se podíl na sledovanosti pohybuje okolo 50%. Ovšem v cílové skupině 15-54 osciluje okolo 23%. To je pro Novu málo. Druhá série reality show Robinsonův ostrov se dostává ve stejné divácké skupině přes 27%, nové díly Specialistů sleduje okolo 25%. Publikum stárne a ubývá nejvíce Ordinaci v růžové zahradě. Mezi diváky 15-54 jich nekonečný seriál zajímá něco málo přes 23%. Velkou sledovanost tak dělají především Televizní noviny, které na začátku hlavního vysílacího času sleduje pravidelně okolo 37% diváků mezi 15-54 lety, a další nekonečný seriál Ulice. Ta si jako jediná drží čísla, kterými se Nova pyšnila před léty – konkrétně jí sleduje okolo 46% diváků ve skupině 15-54.

Skupina Nova má tvrdou konkurenci tradičně ve skupiny Prima a hlavně v České televizi. Zatím čísla klesají i skupině Barrandov, která zaznamenala meziročně největší propad – zejména díky svému hlavnímu kanálu. Nova generuje stále dost peněz, aby její program mohl mít větší ambice. Nova je ovšem na prodej a dokud se vlastnické poměry neustálí, nelze očekávat změny v ekonomice, ani v programu.